VARFÖR DET INTE RÄCKER MED ATT BARA PASSIVT LÄSA IGENOM BIBELN
Att passivt läsa igenom bibeln är nog en av de vanligaste sätten vi läser bibeln.
Vad som oftast händer när vi passivt läser bibeln t.e.x på morgonen eller på kvällen är att vi är oftast trötta, dåligt fokuserade och tankspridda, minsta störning och vi har tappat fokuset – och det dröjer inte många minuter innan vi har glömt vad vi har läst. Därför är en metod att ställa frågor, tänka och svara som gör att vi helt enkelt fokuserar mer på vad vi läser och det stärker minnet och det hjälper oss att även ta tid att tänka på applikationen d.v.s. att leva ut det vi lärt oss, vilket är också själva målsättningen med att läsa bibeln. Vi kallar detta för aktiv bibelläsning.
Vi har också många filter (ramverk) när vi läser bibeln vilka gör att vi helt enkelt kan fokusera på fel sak i texten. Dessa filter har sitt ursprung till stor del i vår uppväxt som t.ex den världsbild vi har fått, våra erfarenheter, vår tros bakgrund, eller sekulär bakgrund, våra intressen, våra minnen, våra förväntningar, våra värderingar, våra principer samt fördomar och till och med våra förutfattade meningar gör att allt detta riskerar vi läsa in i texten eftersom det är de “glasögon” vi använder vid bibelläsning.
Här har vi alltså 4A-metoden som hjälper oss att aktivt läsa bibeln och en av dess styrka är att den gör oss medvetna om dessa filter och hjälper oss helt enkelt att försöka se förbi våra ”glasögon” när vi läser texten och försöka förstå bibeltexten mera objektivt.
På sätt och vis är 4A-Metoden något vi för det mesta gör omedvetet varje dag vid läsning av t.e.x en artikel i en tidning eller nyheter på webben, detta är på många sätt vårt naturliga sätt att läsa, t.ex, om vi läser en tidningsartikel drar vi mycket fort och omedvetet en slutsats på vad artikeln handlar om. Denna process börjar med överskriften, som oftast ger oss information om innehållet (och besvikna blir vi om det inte stämmer). När vi har hittat något som intresserar oss läser vi själva artikeln och får snabbt en förståelse om vad författaren vill säga. Om temat berör oss kan den leda till att vi gör något åt det, t.ex. gå för att rösta, eller sorterar sopor hemma mm. Denna process sker på många sätt helt enkelt omedvetet.
Däremot när vi läser bibeln så fungerar sällan denna process för vi saknar något väsentligt som sammanhanget (kontexten). När vi läser en tidningsartikel vet vi oftast själva sammanhanget, artikeln är skriven i nutid med aktuella händelser så vi behöver inte mycket för att förstå vad den handlar om och den är skriven på ett språk vi är uppvuxna med. Men när det gäller bibeln så är det historiska och kulturella sammanhanget oftast okänt för oss vilket försvårar läsningen. Det kan närmare likna en tidningsartikel på ett annat språk som vi lär oss. Vi förstår inte allt som sker i bakgrunden och sammanhanget (t.e.x. landets politiska system, mentalitet och andra nyanser) och många ord vi läser kan vi inte riktigt placera i sammanhanget. Att förstå språket och dess mentalitet rätt och bakgrund och sammanhang är mycket viktigt för att förstå artikeln rätt och för att dra rätt slutsatser. Så är det också med bibeln.
Det är här 4A-metoden har sin styrka för att vi ska bättre förstå sammanhanget och bakgrunden.
Förutom detta gör vi ett antal små misstag när vi läser bibeln och det är här 4A-Metoden skiner för den hjälper oss att undvika onödiga misstag när vi studerar bibeltexten.
Det är detta A4 metoden är till för, att helt enkelt vägleda oss med ett antal verktyg och frågor för att vi ska förstå texten bättre.